A toborzás 10 lépése - igazítsd a cégedhez!

Szeretnél egy hatékony, konkrét útmutatót, amivel korszerűsíthető a toborzás, kialakítható a vállalkozásod toborzási stratégiája? Most megtaláltad!

Hol nincs munkaerő, hol pedig elöntenek a válogatásra váró önéletrajzok? Mindkét problémán tudunk segíteni, gyakorlott tanácsokkal várunk.

Hol munkaerőben szűkös idők járnak, hol pedig a problémát már inkább az üres állásokra jelentkezők túlkínálata adja. Ilyen időkben különösen fontos, hogy jó módszereid legyenek a szűrésre és tudjad, hogyan találhatsz rá éppen a megfelelő jelöltekre a tömegben.

Kövesd ezt a 10 tippet a toborzási folyamatod korszerűsítéséhez!

A toborzás fogalma arra a folyamatra utal, amely egy munkahelyen az üres állás megfogalmazódásától annak betöltéséig tart. Ha szeretnéd maximalizálni a toborzásod hatékonyságát, az alábbi tanácsok, eszközök garantáltan sokat segítenek. A recruitment folyamatok letisztázása sok munkától megkímélhet.

1. Gondold végig, hogy miként jellemeznéd magatokat, a céget!

toborzás hr feladat

Amíg egy cégnek nincs határozott elképzelése önmagáról, addig a külvilág számára sem fog sokat jelenteni. Az employer branding, azaz a céges márkaépítés egy soha le nem álló folyamat, amely a munkaerő-toborzástól függetlenül is zajlik.

A brandépítéshez tartozik a cég közösségi oldalainak gondozása éppúgy, mint a szakmai rendezvények szervezése, vagy a profi benyomást keltő kommunikáció az érdeklődőkkel. Egy olyan munkahely képét kell sugároznod, amely elismert a területén és amihez a jó szakembereknek még akkor is megjön a kedve csatlakozni, ha éppen nem hirdetsz meg új állást.

2. A toborzás lényege: fogalmazd meg, hogy kit keresel!

A sikeres kereséshez a toborzás célját mindjárt a legelején le kell tisztáznod. Még mielőtt bármi történne, vegyétek át részletesen, hogy az új kollégát hogyan képzelitek el és mi lesz a szerepe a szervezetben.

Írjátok össze, hogy mi lenne a jövőbeni munkatárs felelősségi köre és ehhez milyen háttérrel, kvalitásokkal kell majd rendelkeznie. Merevebb, hierarchikus szervezet esetén inkább a szakmai kompetenciák lesznek a hangsúlyosak, „lazább”, csapatközpontú helyeken viszont a rugalmasság, a vállalati kultúrába illő személyiségjegyek még ezeknél is fontosabbak lehetnek a kiválasztás során. Ezután már nagyjából körvonalazódni fog az is, hogy milyen fizetési sávon belül gondolkodtok.

3. Tervezd meg a toborzási folyamatot!

Határozd meg azt is előre, hogy a keresés során milyen toborzási módszerekre lesz szükség, valamint egyezzetek meg a kiválasztás lépéseivel kapcsolatban. Határozzátok meg, hogy milyen úton fognak tudni jelentkezést beadni, hány kör interjú lesz és ezeket kik végzik, illetve ki lesz a kontaktszemély, akihez a jelentkezők fordulhatnak.

Elég lesz bekérni az önéletrajzokat, vagy külön bemutatkozást szeretnétek? Mennyi pénzt szántok a feladatra? Van kapacitása a HR-nek a toborzásra, vagy inkább kiszervezitek a feladat egy részét külső cégnek?

4. Válaszd ki a toborzási csatornákat!

Azt is el kell döntened, hogy a keresést milyen csatornákon szeretnéd végezni. Elképzelhető, hogy egyáltalán nincs is szükséged új emberre: lehetséges, hogy akit keresel, már a cégednél dolgozik.

A tehetséges, feltörekvő kollégák előléptetése, azaz a belső toborzás egyre népszerűbb, ugyanis lojálisabb, motiváltabb munkaerőt eredményez. Egy másik belső opció az ajánlási rendszer bevezetése, ahol a beosztottak pénzbeli vagy egyéb előnyöket kapnak azért, ha megosztják az álláshirdetésed és személyes ismeretség alapján új jelölteket ajánlanak a cég számára.

De a legkézenfekvőbb még mindig a hagyományos út: az online toborzás állásportálokon, közösségi oldalakon. Ez több kiadással és időráfordítással jár, cserébe viszont a teljes munkaerőpiac előtted áll.

5. Írj őszinte, lényegre törő, korrekt álláshirdetést!

Az egyik fő szempont, hogy olyan szöveget készíts, amely kitűnik a tömegből, és amelyre magad is szívesen jelentkeznél, ha te lennél az álláskereső.

A másik fontos dolog, hogy a hirdetésben minden lényeges információ szerepeljen az állással kapcsolatban. Derüljön ki a pozícióról minden, ami egy jelentkezőnek számíthat, a felelősségi körtől a fizetésig és a munkavégzés helyéig. És határold be minél pontosabban azt is, hogy kit keresel, mind szaktudás és tapasztalat, mind emberi kvalitások szempontjából.

Tipp: minél speciálisabb elvárásokat fogalmazol meg, minél több dolog kell a jelentkezés beadásához, annál kevesebb jelentkező lesz. Használd ezt tudatosan, írj hatékony álláshirdetést!

6. Válaszd ki a megfelelő hirdetési platformot és pörgesd meg az álláshirdetésedet!

toborzás célja

El kell döntened, milyen állásportálokon, social media felületeken szeretnél megjelenni és hogyan targetelheted a hirdetésed úgy, hogy biztosan eljusson a megfelelő emberekhez. Ha nincs kéznél tapasztalt marketingszakember, itt nagyon sok pénzt lehet elszórni kielégítő eredmény nélkül.

Az AtlaszPartnernél épp ezért nem csak lehozzuk a portálunkon az álláshirdetésed, de kérésre meg is írjuk helyetted a szöveget; sőt, ha komplex marketingszemléletű toborzási csomagjaink valamelyikét választod el is helyezzük a hirdetésed a céljaidra legmegfelelőbb online hirdetési platformokon, nagyobb állásportálokon.

Nézd meg toborzási csomagajánlatainkat!

7. Jelezz vissza! Igen, minden jelentkezésre.

A professzionális benyomáshoz igenis szükséges, hogy minden jelentkező rövid időn belül választ kapjon – még azok is, akiknek egyébként vajmi kevés esélye van az állás megszerzésére. Ez ma már megoldható automatizált, paraméterezhető és személyessé tehető üzenetekkel is – ilyen üzenetküldő rendszert az mi is kínálunk, akármelyik csomagunkat választod.

8. Egyeztess interjúkat belátható időn belül!

A toborzásban a legkellemetlenebb, hogy a megtervezés és az új kolléga bemutatkozása között gyakran fájdalmasan hosszú, akár 2-3 hónapnyi idő telik el. A cég zavartalan működése és a jó benyomás szempontjából is érdemes arra törekedned, hogy ezt az időszakot a lehető legjobban lerövidítsd.

9. Interjúztass felkészülten!

Ne csak azt várd el, hogy a jelölt készüljön fel a cégből, járjatok utána és ti is készüljetek fel az interjúk lebonyolítására. Az előző lépésekben rengeteg munkát fektettél a toborzás hatékonyságába, ne csapjátok agyon azzal, hogy nem jön el a szakmai vezető, összekeveritek a jelöltet egy másikkal, nem vagytok képben a beadott jelentkezési anyagával. Triviális felvetések ezek, de sajnos a hétköznapok forgatagában simán összejönnek ezek a fiaskók, ha nem fordítunk rá kellő figyelmet.

10. Az új munkaerő felvétele, és ami utána jön: kapjon a friss kolléga kellő figyelmet!

Megvan az új munkatárs? A helyzet az, hogy a plusz feladatok egy jelentős része még csak most kezdődik.

Gondoskodj róla, hogy az érkezőt megfelelő munkaállomás, felszerelés, adott esetben munkaruházat várja. Szervezd meg, hogy a tapasztaltabb kollégák mentorálják, segítsék őt a beilleszkedésben.

Ahhoz, hogy a sikeres toborzás meghozza a gyümölcsét, az új kolléga bevonására, betanítására is komoly figyelmet kell fordítani. A kezdetektől legyen meg az új ember helye a szervezetben. Tedd őt hasznossá, ne lézengjen napokig egyedül és feladat nélkül: kevés demotiválóbb helyzet van ennél egy frissen felvett, lelkes, szakmailag alkalmas munkatárs számára.

A HR osztályok leterheltségét tekintve ez a 10 lépés tudjuk, hogy nem egyszerű feladat, főleg ilyen munkaerőpiacilag eseménydús időkben. A toborzás kiszervezése sokat segíthet – ha szeretnéd, akár az interjúk kezdetéig mindent megcsinálunk helyettetek!

Nézd meg a részletes, személyre szabható ajánlatokat és kérjetek azokon a pontokon segítséget, ahol épp szükség van rá!