Mit tehetünk a munkahelyi kiégés ellen?

A burnout szindrómát, azaz a munkahelyi kiégés jellegzetes tünetegyüttesét a közelmúltban az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) hivatalosan is betegségnek nyilvánította. Sőt, a szervezet jóslata szerint 2030-ra, a szívinfarktust megelőzve, ez lehet a fejlett országok leghalálosabb egészségügyi problémája.

A burnoutot sokan ma már a modern világ egyik alapbetegségének nevezik, így a munka világában mindenütt egyre általánosabb a felfogás, hogy a cégeknek folyamatos figyelmet kell fordítaniuk beosztottjaik mentális egészségére. A munkatársak kiégése egyszerre egyéni és szervezeti probléma, ezért különösen fontos, hogy idejében felismerjük és tegyünk ellene.

Ez nem csak fáradtság - mik a munkahelyi kiégés tünetei, jelei?

munkahelyi kiégés

A burnoutot a legegyszerűbben így írhatjuk le: egy dolgozó munkahelyén pszichés okok miatt nem tud a korábbi színvonalon teljesíteni. Tünetei közé tartozik a gyakran fizikai jellegű fáradtság, a munkával kapcsolatos negatív, cinikus érzelmek, de egy általános kimerültséget, apátiát is magába foglal.

Sokban hasonlít a depresszióhoz: a különbség, hogy míg az a beteg életének minden részére kihat, addig a burnout okozta stressz kifejezetten a munkahely területére koncentrálódik.

A kiégésben szenvedő dolgozó nem látja munkája értelmét, általános kilátástalanságot tapasztal. Úgy érzi, a feladatok, amelyek élete jó részét kitöltik, már nem nyújtanak neki motivációt, új kihívásokat. Egyértelmű, hogy a gödör mélyére került embernek váltásra vagy komolyabb segítségre van szüksége.

Okok a munkahelyi kiégés hátterében

A szakemberek szerint a burnout szindróma különösen gyakori azok között, akik munkájuk során sokat érintkeznek emberekkel valamilyen segítő vagy szolgáltató szerepkörben, azaz feladataik ellátása fokozott érzelmi munkát, empátiás bevonódást igényel. Ide tartoznak az orvosok, ápolók, pedagógusok, szociális munkások, de az ügyfélszolgálatosok, politikusok, médiában dolgozók is.

Emellett a munkahelyi kiégést nagyban táplálja egy másik, tipikusan mai jelenség. Egyre többen vagyunk, akiknek a feladatai túllépnek, vagy kívül esnek a szokásos napi nyolc órán, a céges laptopon, telefonon gyakorlatilag megállás nélkül elérhetőnek kell lenni.

A munkánk lesz az életünk, a magánszféra és a hagyományos értelemben vett szabadidő pedig szinte eltűnik. Az ilyen életmód nehezebbé teszi, hogy kipihenjük magunkat és a személyes életünkkel is érdemben tudjunk foglalkozni.

Gyakori az is, hogy a hiba egyszerűen a munkahelyben van. Egy felmérés szerint a burnout leggyakoribb okai közé tartoznak az igazságtalan bánásmód, a túlzott terhelés és a kommunikáció hiánya a vezetők részéről.

Az alacsony fizetés, a rossz társaság, a túlterhelés egyértelmű demotiváló tényezők, ha pedig a beosztottak nem kapnak kellő visszajelzést, elismerést, esetleg jutalmat munkájuk után, egy idő után egyszerűen nem fogja őket semmi a cégnél tartani.

A kiváltó okok között előkelő helyen szerepelhet még a folyamatos stressz és a túl magas elvárások, akár a cég állítja fel azokat, akár a dolgozó önmaga számára. De a kiégés bárkinél könnyen felléphet, ha az új hely okozta kezdeti eufóriát követő produktív, hosszú távú kötődést nem sikerül folyamatosan új célokkal, előrelépési lehetőségekkel fenntartani.

Mit tehetünk a munkahelyi kiégés ellen munkáltatóként?

munkahelyi kiégés kezelése

Becslések szerint a munkahelyi kiégés következményei ma csak az Egyesült Államokban több, mint 500 milliárd dollárral károsítják a cégeket. A probléma tehát gazdaságilag is komoly, az okok nagy részén pedig némi odafigyeléssel mi magunk is segíthetünk.

Összességében a legtöbb, amit tehetünk, hogy odafigyelünk a csapat hangulati rezdüléseire, és olyan munkakörnyezetet teremtünk, ahol a dolgozó megbecsülve érzi magát. A rendszeres kontroll, a beosztottak munkájának ellenőrzése, konstruktív értékelése nem csak a termelésre van jó hatással, de a munkamorált is fejleszti.

A munkahelyi kiégés megelőzéséért a hétköznapokban a legtöbbet azzal teheted, hogy tisztában vagy dolgozóid kompetenciáival, igényeivel, ambícióival, a kollégák között levő csoportdinamikával, és szervezés közben ezeket figyelembe is veszed. Határozd meg a feladatokat jól, az egyéni képességekre való tekintettel, és akadályozd meg a túlzott monotonitást a tennivalók rotálásával.

Ezen felül gondoskodj róla, hogy a cégednél dolgozók folyamatosan tréningekben, továbbképzésekben részesüljenek. Az erre szánt erőforrások mindig megtérülnek: a beosztottak szakmailag fejlődnek, és belül is úgy fogják érezni: tartanak valahová, új kihívásokkal szembesülnek. Ezek mind olyan intézkedések, amelyek közvetve csökkentik a fluktuációt és csökkentenek a költségeken.

Szintén javítják a munkamorált – és a hangulatot – a munkáltatói márkaépítés, az employer branding olyan elemei, mint a csapatépítő tréningek, a juttatási csomagok vagy a különböző céges események.

Gondolj bele: ugye te is szívesebben dolgoznál olyan helyen, ahol tudatják veled, mennyit ér az, amit hozzáteszel a céghez? Ahol azt is el tudod képzelni, hogy öt év múlva meddig juthatsz?

Szabadsággal a kiégés ellen

munkahelyi kiégés tünetei

Vezetőként nem feledkezhetsz meg arról, hogy akik neked dolgoznak, mind-mind megvan a saját, az általad kínált kereteken kívüli életük. A munka és a magánélet közti egyensúly olyan alapvető igény, amelyet hosszabb távon még a leginspirálóbb környezet sem írhat felül.

A túlterhelés okozta burnout elkerüléséhez elengedhetetlen, hogy a beosztottak megkapják a nekik járó pihenést. Alakíts ki a lehetőségekhez mérten engedékeny szabadságolási rendszert: a dolgozók pedig a vakáció után feltöltődve újult erővel kezdhetik meg újból a munkát. És akármekkora a felelősség, ne vond meg magadtól sem a megérdemelt kikapcsolódást.

Új csapattagokra lenne szükség, hogy tehermentesítsd a kollégákat? Szerezd meg a cégedhez legjobban illő embereket az AtlaszPartner személyre szabható, marketingszemléletű toborzási csomagjai segítségével! Az álláshirdetésed néhány perc alatt feladhatod.

A munkahelyi kiégés kezelése közös feladat

A munkahelyi kiégés megelőzése mindig közös munka. Az eleve motiválatlan, vagy nem megfelelő képességű munkaerővel nem érdemes erőlködni - azt viszont tudnod kell, hogy a jó dolgozók szinten tartása rengeteg érzékenységet, figyelmet és folyamatos munkát igényel.

Adj beosztottjaidnak célokat, értelmes, a lehetőségekhez képest személyre szabott feladatokat, majd amikor kell, hagyd őket pihenni. A cég érdeke így mindannyiótok közös érdekévé válik.