Világos HR feladatok a hatékonyabb működésért

A HR feladatok ma már sokkal többet takarnak, az önéletrajzok átnézésénél és az állásinterjúk lebonyolításánál. A munkaerő megszerzésének és menedzselésének feladatai az emberközpontú vállalati kultúrában egyre fontosabbak - olyannyira, hogy a kis- és középvállalkozások sem spórolhatják meg többé a velük való foglalkozást. Nézzük meg pontosabban, mik is a HR munka fő területei!

HR feladatok - eltérő szintek, azonos célok

hr feladatok

A HR, azaz a humánerőforrás-menedzsment alá tartozó feladatok sokfélék és szerteágazók lehetnek – az ágazat tulajdonképpen mindent magába foglal, amit egy cég azért tesz, hogy emberek oda akarjanak menni dolgozni, illetve nála akarjanak maradni.

A legtöbb cégnél a HR osztály több részre oszlik, különböző szintekkel és beosztásokkal. Ezek általában a következő kategóriákba sorolhatók, a legalacsonyabbtól a legmagasabbig:

  • HR adminisztrátor, HR gyakornok: számlázás, szerződések, nyilvántartások intézése, munkajogi feladatok és a toborzási szoftverek kezelése
  • HR asszisztens: dokumentálás, önéletrajzok válogatása, jelöltekkel való kapcsolattartás
  • HR recruiter, toborzó: a jelölttel kapcsolatos elvárások meghatározása, hatékony álláshirdetés megírása, jelöltek kiválogatása, első körös interjúztatás
  • HR generalista: toborzás és kiválasztás, alkalmazottak teljesítményének mérése, szervezetfejlesztés
  • HR manager, HR vezető: különböző területek munkájának összefogása, jövedelem-, kompenzációs és teljesítményértékelési rendszer kidolgozása
  • HR business partner: a cég vezetőségével egyeztet a vállalat személyügyi stratégiájának üzleti részéről.

A HR osztály feladatai kis- és nagy vállalkozásnál

Akár egy multinacionális nagyvállalatról van szó, akár egy néhány fős kisvállalkozásról, a HR feladatok lényegükben mindig ugyanazok: csak a nagyságrend változik.

Egy kis cégnél a HR-ért felelős szakember (akinek még nem feltétlenül ez a tisztsége) körülhatárolja és elválasztja egymástól az egyes kollégák munkaköreit, illetve meghatározza a béreket. Ezen a szinten az olyan munkatársak összegyűjtése a cél, akik rugalmasak és többféle feladatot is képesek ellátni. A toborzás még inkább informális csatornákon, részben ad hoc módon történik.

Nagyobb cégeknél már jobban el kell határolni az egyes beosztottak feladatait, a szükséges létszámot pedig a tervben levő projektek szabják meg. A toborzás áthelyeződik az interjúk, hirdetések formálisabb világába, a bérek mellett pedig felbukkannak a teljesítményalapú bónuszok és a béren kívüli juttatások. A HR osztály gondoskodik a munkatársak számára biztosított tréningekről, szakmai képzésekről, illetve kidolgozzák a cégen belüli kommunikációs csatornákat.

Ha a cég anyagi nehézségekkel küzd, a HR-esekre hárul a költségek lefaragásának megszervezése. Ők tervezik meg az olyan takarékoskodó intézkedéseket, mint a munkakörök összevonása és átalakítása, a bónuszok megszüntetése vagy rosszabb esetben a létszámleépítés.

Vízió és stratégia - HR vezetői feladatok

hr adminisztrátor

A HR vezető, vagy HR manager a cég felsővezetésének tagja, általában 5-10 év szakmai tapasztalattal. Feladatai sokfélék, kezében fut össze minden, ami a szervezet emberpolitikájával kapcsolatos.

Ő alakítja ki a vállalat teljes humán stratégiáját, a szükséges munkakörök meghatározásától a kiválasztási stratégián át a teljesítményértékelési és bérezési rendszerig. Felügyeli a stratégia megvalósulását, részt vesz külső és belső tárgyalásokon a cég dolgozóinak képviseletében és kiáll az érdekeik védelmében. Felelősséget vállal a HR osztályon dolgozókért és gondoskodik a képzésükről, informálásukról.

Az operatív szint - HR generalista feladatok

A generalisták a HR terület középvezetői, legalább 3-5 év tapasztalattal. Ők a szakma mindenesei, általában rengeteg különféle feladattal foglalkoznak egyszerre.

Hozzájuk tartozik a toborzás levezénylése, a megfelelő jelöltek kiválasztása, az állásportálokkal, fejvadász cégekkel való kapcsolattartás és az új munkatársak beléptetésével kapcsolatos ügyintézés.

De a meglévő munkaerő menedzselésében is fontos szerepük van: céges eseményeket, csapatépítő tréningeket szerveznek és figyelik a dolgozók elégedettségét. Értékelik a beosztottak teljesítményét és ők dolgozzák ki a céges cafeteria rendszert, juttatási csomagokat. Követik a munka törvénykönyvének változásait, ez alapján pedig tanácsokat adnak a cégnek munkajogi kérdésekben.

Általában a generalisták végzik a HR kontrolling feladatokat, azaz a dolgozók teljesítményének konkrét mérőszámok alapján történő, objektív értékelését – ez a nagyobb vállalatoknál akár külön pozíció is lehet.

HR adminisztrációs és asszisztensi feladatok

A humánerőforrás-munka alacsonyabb, „pepecselősebb” szintjét a HR adminisztrátorok és asszisztensek feladatai adják. A HR területen elhelyezkedő fiatal munkavállalók általában ebben a beosztásban kezdenek, innen lépnek tovább idővel a recruiter, toborzó vagy generalista pozícióba.

Itt a munkakör nagy része dokumentálás, ami jelenti a beérkező önéletrajzok rendszerezését és a ki- és belépési szerződések megírását, cégen belüli munkaügyi iratok elkészítését. Az asszisztensnek meg kell ismernie a belföldi és nemzetközi munkajogi kereteket és a vonatkozó HR szoftverek használatát.

A HR adminisztráció számára a közelmúltban új kihívásokat állított a GDPR, azaz az európai uniós adatvédelmi törvény, amelynek követelményeire ma már a beérkező önéletrajzok kezelésekor és a szabályzatok szövegezésekor is oda kell figyelni.

Employer branding - PR, marketing vagy HR feladat?

A hatékony HR munka szoros szinergiában működik a cég többi részével. Különösen közeli kapcsolatban áll a marketinggel, ugyanis a két terület célja részben ugyanaz: a megfelelő emberek bevonzása a vállalathoz.

A marketing és a HR határterületén találjuk az employer brandinget, más néven munkáltatói márkaépítést, amivel sok cégnél már külön szakemberek foglalkoznak. Ebbe beletartozik a cég imidzsének karbantartása, így a kifelé irányuló profi kommunikáció, a social médiajelenlét kezelése éppúgy, mint az olyan intézkedések, amelyek a már a cégnél dolgozók komfortérzetét növelik, pl. home office bevezetése, rugalmas munkaidő, juttatási csomagok.

Így csökkenthető a HR feladatok mennyisége

hr feladatok jelentősége

A mostanihoz hasonló, munkaerőpiacilag feszült idők minden HR osztálynak feladják a leckét. Sok helyen volt szükség gyors átszervezésekre, most pedig a cégek sorra fogalmazzák az álláshirdetéseket – a még elérhető szakemberekért folyó küzdelem megkezdődött.

Szerencsére ma már megoldható, hogy az ehhez kapcsolódó feladatok egy részét a cégek harmadik félnek szervezzék ki. Ha az AtlaszPartner munkaközvetítő irodával dolgozol, a meghirdetett állásod komplex, marketingszemléletű toborzással támogatjuk meg. 1 perc alatt feladhatod a hirdetést és utána igény szerint választhatsz a további szolgáltatásokból.

Hogy mit is jelent ez pontosan? Amennyiben kéred, HR tanácsadóink segítenek a pozíció minél pontosabb megfogalmazásában, szövegírónk pedig megírhatja helyetted a hirdetést. Segítünk a minél hatékonyabb targetelésben is, hogy az üzeneted biztosan elérje a megszólítani kívánt szakembereket a közösségi médián és a fontosabb állásportálokon.

Gyakorlatilag mindenben támogatást nyújtunk, ami a meghirdetés ötlete és az interjúk megkezdése között történik. Add fel a hirdetésed, válaszd ki a neked legjobban megfelelő csomagot és szerezd meg a legjobb szakembereket kevesebb erőfeszítéssel!