Társadalmi felelősségvállalás: az abszolút win-win

A társadalmi felelősségvállalás már a magyar cégeknél is gyakran terítékre kerül. A nyugati trendeket követve itthon is egyre általánosabb a felfogás, miszerint egy cég nem csak az általa árusított termékeket képviseli, de ezen felül is részt kell, hogy vegyen a közösség ügyeiben, legyen szó jótékonykodásról vagy politikai szerepvállalásról.

Ha azt szeretnéd, hogy a vállalkozásod versenyképes legyen, mindenképp gondold át, mi lehet az a terület, ahol hitelesen tudnál üzenetet társadalmi üzenetet közvetíteni – és lépj magasabb szintre!

A társadalmi felelősségvállalás fogalma

társadalmi felelősségvállalás

A társadalmi felelősségvállalás, azaz CSR (corporate social responsibility) az Európai Bizottság definíciója szerint az olyan eljárásokat jelenti, ahol a cégek önkéntes alapon társadalmi és gazdasági szempontokat is beépítenek működésükbe. Gyakran említik együtt a fenntartható fejlődéssel, azaz a jólét hosszabb távú fennmaradását központba helyező, környezetileg és szociálisan érzékeny szemlélettel.

A társadalmi felelősségvállalás Magyarországon elsősorban az olyan tevékenységeket foglalja magába, mint a jótékony célú adományozás, az önkéntesség vagy a környezetvédelmi célú lépések. Az ilyen programok a multinacionális nagyvállalatok tevékenységének régóta szerves részei, de a szociális aktivitás a kisebb cégekkel szemben is egyre inkább elvárás.

A társadalmi felelősségvállalás fontossága

A társadalmi jellegű akciók kívül-belül pozitívan hatnak a cég brandjére. A fogyasztók nagy része egyetért abban, hogy a vállalatoknak a profittermelésen túl a társadalommal és a környezettel szemben is felelőssége van, ezen felül pedig a pozitív üzenethez való kapcsolódás megjegyezhetőbbé teszi a céget.

De a munkavállalók jó része, főleg a fiatalabbak, szívesebben dolgozik olyan cégnél, ahol a jótékony ügyekben való részvétel a mindennapos működés része. Az azonosulásra alkalmas értékek javítják a munkamorált és erősítik a munkahelyhez való kötődés érzését. Nagyobb kedvvel megy be az irodába (vagy ül le a gép elé) reggelenként az, aki úgy érzi, hogy a hely, ahol dolgozik etikus és érdemben hozzá is tesz valamit a világhoz.

Épp ezért az Atlasz Csoportnál is mindig keressük a lehetőségeket, ahol a csapatunk a nagyobb közösségért is tehet. Minden év végén biztos pont, hogy rászoruló családok számára gyűjtünk tartós élelmiszert, higiéniai felszerelést és ajándéknak valót. :)

A társadalmi felelősségvállalás mint HR feladat

vállalati társadalmi felelősségvállalás

A CSR tevékenység általában nonprofit jellegű, és a legtöbb cég ma már a vállalati büdzsé egy részét (ez általában 0,2-0,3% körül mozog) rendszeresen bekalkulálja az éves költségvetésbe.

A multinacionális cégek általában külön CSR részleggel rendelkeznek. Ők a társadalmi felelősségvállalás stratégiát hagyományosan nemzetközi szinten oldják meg, így az itthoni kirendeltségek csupán belépnek a már készen kapott rendszerbe, stabil pénzügyi háttérrel.

Nehezebb helyzetben vannak a kis-és középvállalkozások, akik tisztában vannak a vállalati társadalmi felelősségvállalás jelentőségével, ám az ehhez szükséges kapcsolatokat, lehetőségeket maguknak kell felépíteni. Ennek megoldása általában a HR osztályhoz tartozik, ahol a CSR-rel való foglalkozás összesen egy, legfeljebb két ember reszortja.

Ha a te céged is ilyen helyzetben van, válassz mindenképp olyan konkrét területet, amivel a beosztottjaid nagy része képes azonosulni és tartsd magad ehhez hosszú távon. A társadalmi felelősségvállalásnak fontos szerepe van a csapatépítésben, az alkalmazottak lojalitásának megteremtésében. A jó cél energiával tölti fel a dolgozókat és növeli a proaktivitásukat – ilyen értelemben tehát a jótékony munka a humán erőforrás menedzsment részének tekinthető.

Ha az üzenet iránti általános elköteleződés nem jön létre, és az alkalmazottak a CSR-feladatokra csak kötelező nyűgként tekintenek, úgy a projekt nem érte el célját.

A társadalmi felelősségvállalás területei - Találd meg a cégedhez illőt!

A társadalmi felelősségvállalás példái közül néhány:

  • kórházak, iskolák támogatása
  •  iskolák létesítése
  •  hátrányos helyzetű, rászoruló emberek segítése
  •  alapítványok támogatása
  •  ösztöndíjak nyújtása
  •  véradás szervezése
  •  környezetvédelmi projektek segítése
  •  oktató kampányok készítése a fogyasztók számára.

Hiteles, márkához illő CSR üzenet lehet például egy biztosító esetében a hosszabb távú jövő biztonsági, gazdasági kockázatai vagy egy sörgyár esetében a felelős alkoholfogyasztás fontossága vagy a vendéglátóipar támogatása. A választott témákban szervezhetsz konferenciákat, készíthetsz tájékoztató kampányokat, blogbejegyzéseket.

Sok cég ír ki társadalmi felelősségvállalás pályázatokat, ahova például iskolák, alapítványok jelentkezhetnek valamilyen, a vállalat által felajánlott munkaeszközökre vagy támogatásra. De nevezhetsz te magad is cégeddel olyan pályázatokra, ahol közhasznú feladatokra, vagy a vállalati CSR stratégiád megvalósítására kaphatsz hozzájárulást.

Nem ritka az sem, hogy dolgozók a munkahelyük szervezésében közhasznú feladatokat végeznek, például részt vesznek egy iskola kifestésében, felszereléseket küldenek egy kórháznak vagy parkosítják irodájuk környezetét. Ezeket a feladatokat a cég munkatársai természetesen ingyen, profit nélkül végzik el.

Külön jó, ha a szakemberek saját tudásukkal is hozzá tudnak járulni a projekthez. Ilyen lehet például egy, a szakterületetekkel kapcsolatos utánpótlási vagy felzárkóztatási program, ahol a cég emberei oktatókként szerepelnek. Ez szerencsés lehet HR stratégiai szempontból is, ugyanis a vállalatok az ilyen projektekben akár a saját utánpótlásukat is kinevelhetik.

Társadalmi felelősségvállalás marketing? Igen!

társadalmi felelősségvállalás stratégia

A CSR alapvetően nem marketingfeladat: az ilyen tevékenységeknél a cégek általában semmilyen nyilvános felületen nem tüntetik fel a nevüket. Ilyen értelemben tehát a társadalmi felelősségvállalás ellentétes a szponzorációval, ahol a cégek egyértelmű reklámcéllal, logójuk megjelenítésével állnak egy esemény, intézmény vagy közszereplő mellé.

A CSR-tevékenységről a maga idejében gyakorlatilag csak a cég dolgozói, illetve az adott akció konkrét kezdeményezettjei tudnak. Ezzel együtt is van a területnek marketingértéke. A CSR-akciók bekerülnek a cégek nyilvános éves jelentéseibe vagy külön beszámoló készül róluk; ezen kívül a legtöbb cég honlapján külön fül sorolja fel a társadalmi felelősségvállalás általuk gyakorolt formáit, az itt olvasható információk pedig a felmérések szerint egyre több fogyasztó és ügyfél, alvállalkozó számára számottevők.

Így lehetséges, hogy a cégek között ma gyakorlatilag felelősségvállalási verseny zajlik - főként az olyan, egyértelműen pozitív megítélésű területeken, mint a környezetvédelem vagy a hátrányos helyzetű emberek segítése.
Napjainkban általános egyetértés van azzal kapcsolatban, hogy vállalatként kizárólag a haszonnal törődni önző, felelőtlen hozzáállás. A klímaváltozás és egyéb környezeti krízisek fokozódásával, a fenntarthatóság mint keret meghatározóvá válásával valószínű, hogy a cégeken területtől függetlenül csak egyre erősebb lesz a felelős magatartásra ösztönző nyomás.

Törekedj arra te is, hogy a céged adjon valamit a környezetének – és a jó cselekedetekből paradox módon még profitálhatsz is.