A proaktivitás jelentése - HR kisokos

A proaktivitás fogalmát egyértelműen az álláshirdetések tették széles körben ismertté. A kifejezés szótári jelentése „előrelátóan cselekvő, felelősségteljes, önmagáért felelősséget vállaló”.

Mi munkaközvetítőként azt szeretnénk, hogy minden cég megtalálhassa a hozzá legjobban illő szakembereket. Ennek érdekében úgy döntöttünk, áttekintjük a szinte minden hirdetésben szereplő kifejezések valódi jelentését, hogy ebből kiindulva hatékonyabb, tartalmasabban megírt toborzó szövegeket tudj készíteni. Kezdjük a proaktivitással!

Mi is az a proaktivitás?

Felelősségteljes kezdeményezőkészség. Aki proaktív munkaerőt keres, az olyan embert szeretne a cégénél tudni, aki képes kezdeményezni. Nem kell folyamatosan fogni a kezét és utasítgatni, anélkül is tud olyan döntéseket hozni, amelyek kedvezőek önmaga és a munkafolyamat számára.

Milyen a proaktív személyiség?

proaktív személyiség

A proaktivitás mint kompetencia a szakmai tudástól független. Általában már abban megmutatkozik, hogy a jelölt az interjún hogyan viselkedik, de egy éles munkaszituációban egészen biztosan gyorsan elő fog bukkanni.

Az új munkatárs ötleteket dob be a csapatnak? Igyekszik magát hasznossá tenni, jelentkezik minél több feladatra? Vagy csak akkor veteti észre magát, ha a felettese külön megbízza valamivel?

A proaktivitás túlmutat a munka világán, az élet minden területén egyformán fontos, hogy rendelkezzünk vele. Gyakorlatilag az „életrevalóságot” jelenti: a szituációkat kézbe venni, előmozdítani, irányítani képes hozzáállás szinonimája.

A proaktív ember motivált. Tervei vannak; irányítója, nem elszenvedője az életnek. A problémákon nem kétségbe esik, hanem stratégiát talál ki a megoldásukra. Általában több lépéssel is előre tervez, gondol a holnapra.

Döntéseiért felelősséget vállal, nem másokat hibáztat. Tudja, hogy az őt érintő problémákat neki kell megoldani. Az esetleges kudarcok nem megtörik, hanem további próbálkozásra sarkallják őt.

Ellentéte a reaktív: az ilyen ember inkább sodródik az eseményekkel, reagál a készen kapott szituációkra, utasításokat teljesít; a mások által megszabott keretek, elvárások között mozog. Természetesen mindkét attitűd megvan mindenkiben különböző mértékben, de proaktivitás nélkül szinte semmilyen siker vagy eredmény nem elképzelhető.

Hogyan mérheted fel egy jelölt proaktivitását?

kezdeményező proaktív munkatárs

A megfelelő munkamorál létrejövéséhez a proaktivitásnak egy szervezet minden szintjét át kell hatnia, a vezetőktől kezdve a frissen felvett beosztottakig, ezért nem tehetjük meg, hogy nem teszteljük valamilyen módon.

A helyes hozzáállás felismerése igen könnyű, ha a jelöltnek bármilyen éles szituációban kell bizonyítania, viszont a hirdetésben egyszerű címszóként, kiüresedve, semmivel sem visz előbbre. (Aki sok önéletrajzot és álláshirdetést látott már közelről, jól tudja, hogy mi ezen műfajok rákfenéje. A sok teljesen általános, semmitmondóvá vált sablon elburjánzásáért a munkaadók és a munkát keresők egyformán felelősek.)

Éppen ezért jobb ötlet, ha a proaktivitás tesztelését inkább a következő fázisban végzed, körmönfontabb módon. Az állásinterjún a megfelelően kiválasztott kérdések sokat segíthetnek.

Néhány kérdés, ami működhet a jelölt hozzáállásának meghatározásában:

  • Egy munkaszervezetben szükség van vezető, ötletelő és szabálykövető alkalmazottakra is, Ön melyik csoportba sorolná magát?
  • Szívesebben dolgozik autonóm módon, nagyobb fokú önállósággal vagy határozott keretek között?
  • Meséljen egy olyan munkával kapcsolatos emlékről, amikor határozott, kezdeményező szerepet vállalt.

A csoportos interjúkon gyakran használt megoldás, hogy az összegyűlt jelölteknek egy közös problémamegoldó feladatot (pl. hogyan, milyen sorrendben mentenének ki egy barlangban ragadt turistacsoportot) adnak fel, majd azt figyelik, a jelenlevők között milyen dinamika alakul ki, ki vállal magára proaktív, kezdeményező szerepet.

De arra is léteznek trükkök, hogy mindjárt a legelején kiszűrjük a nem eléggé vállalkozó szellemű jelölteket. Van olyan recruiter, aki a hirdetésekben szándékosan csak a nevét adja meg és arra kéri a jelentkezőket, hogy hívják fel őket telefonon. Aki hajlandó energiát fektetni abba, hogy egy egyszerű kereséssel megtalálja a telefonszámot és hívjon, már át is ment a proaktivitás-teszten.

Pontosabban fogalmazd meg az elvárásokat!

proaktivitás jelentése

Az írott hirdetésben is fontosak a személyiségbeli elvárások, de inkább a konkrétabb, az adott területre specifikus tulajdonságokat érdemes kiemelni. Ilyen például egy biztonsági őrnél a szabálykövetés, egy adminisztrációs munkában a precizitás vagy egy HR-esnél a jó emberismeret.

A proaktivitás szó szerinti említésénél pedig hatékonyabb lehet, ha olyan követelményeket fogalmazol meg, amelyek indirekt módon utalnak a kezdeményező, felelős hozzáállásra. Ilyen lehet például a vezető, felelős pozíciókban szerzett korábbi tapasztalat.

Hirdesd meg az állásokat lózungok nélkül - segítünk!

A hatékony – azaz a megfelelő szakembereket jelentkezésre sarkalló – álláshirdetésben a figyelemfelkeltés éppoly fontos, mint az igények pontos meghatározása. Ha még nem tudod, hogyan írhatnád meg a hirdetésed anélkül, hogy beleess a semmitmondás szokásos csapdáiba, az AtlaszPartner munkaközvetítőnél többféleképpen is tudunk segíteni.

Ha nálunk hirdetsz, elsőként HR tanácsadónk fog felhívni téged, akivel közösen lebeszélitek a pozíció részleteit és meghatározzátok az ideális jelöltek célcsoportját – ezzel máris beljebb vagy. Ezt követően, ha igényt tartasz rá, marketingszövegíróink akár a hirdetést is megfogalmazzák, megírják helyetted.

De nálunk nem csak arra hagyatkozhatsz, hogy a te hirdetésedre kik jelentkeznek. Rákereshetsz az adatbázisunkban levő összes CV tartalmában az általad választott kulcsszavakra, és megkeresheted magad is a kritériumaidnak megfelelő álláskeresőket.

Add fel a hirdetésed 1 perc alatt!