A proaktivitás jelentése - HR kisokos
A proaktivitás fogalmát egyértelműen az álláshirdetések tették széles körben ismertté. A kifejezés szótári jelentése „előrelátóan cselekvő, felelősségteljes, önmagáért felelősséget vállaló”.
Mi munkaközvetítőként azt szeretnénk, hogy minden cég megtalálhassa a hozzá legjobban illő szakembereket. Ennek érdekében úgy döntöttünk, áttekintjük a szinte minden hirdetésben szereplő kifejezések valódi jelentését, hogy ebből kiindulva hatékonyabb, tartalmasabban megírt toborzó szövegeket tudj készíteni. Kezdjük a proaktivitással!
Mi is az a proaktivitás?
Felelősségteljes kezdeményezőkészség. Aki proaktív munkaerőt keres, az olyan embert szeretne a cégénél tudni, aki képes kezdeményezni. Nem kell folyamatosan fogni a kezét és utasítgatni, anélkül is tud olyan döntéseket hozni, amelyek kedvezőek önmaga és a munkafolyamat számára.
Milyen a proaktív személyiség?
A proaktivitás mint kompetencia a szakmai tudástól független. Általában már abban megmutatkozik, hogy a jelölt az interjún hogyan viselkedik, de egy éles munkaszituációban egészen biztosan gyorsan elő fog bukkanni.
Az új munkatárs ötleteket dob be a csapatnak? Igyekszik magát hasznossá tenni, jelentkezik minél több feladatra? Vagy csak akkor veteti észre magát, ha a felettese külön megbízza valamivel?
A proaktivitás túlmutat a munka világán, az élet minden területén egyformán fontos, hogy rendelkezzünk vele. Gyakorlatilag az „életrevalóságot” jelenti: a szituációkat kézbe venni, előmozdítani, irányítani képes hozzáállás szinonimája.
A proaktív ember motivált. Tervei vannak; irányítója, nem elszenvedője az életnek. A problémákon nem kétségbe esik, hanem stratégiát talál ki a megoldásukra. Általában több lépéssel is előre tervez, gondol a holnapra.
Döntéseiért felelősséget vállal, nem másokat hibáztat. Tudja, hogy az őt érintő problémákat neki kell megoldani. Az esetleges kudarcok nem megtörik, hanem további próbálkozásra sarkallják őt.
Ellentéte a reaktív: az ilyen ember inkább sodródik az eseményekkel, reagál a készen kapott szituációkra, utasításokat teljesít; a mások által megszabott keretek, elvárások között mozog. Természetesen mindkét attitűd megvan mindenkiben különböző mértékben, de proaktivitás nélkül szinte semmilyen siker vagy eredmény nem elképzelhető.
Hogyan mérheted fel egy jelölt proaktivitását?
A megfelelő munkamorál létrejövéséhez a proaktivitásnak egy szervezet minden szintjét át kell hatnia, a vezetőktől kezdve a frissen felvett beosztottakig, ezért nem tehetjük meg, hogy nem teszteljük valamilyen módon.
A helyes hozzáállás felismerése igen könnyű, ha a jelöltnek bármilyen éles szituációban kell bizonyítania, viszont a hirdetésben egyszerű címszóként, kiüresedve, semmivel sem visz előbbre. (Aki sok önéletrajzot és álláshirdetést látott már közelről, jól tudja, hogy mi ezen műfajok rákfenéje. A sok teljesen általános, semmitmondóvá vált sablon elburjánzásáért a munkaadók és a munkát keresők egyformán felelősek.)
Éppen ezért jobb ötlet, ha a proaktivitás tesztelését inkább a következő fázisban végzed, körmönfontabb módon. Az állásinterjún a megfelelően kiválasztott kérdések sokat segíthetnek.
Néhány kérdés, ami működhet a jelölt hozzáállásának meghatározásában:
- Egy munkaszervezetben szükség van vezető, ötletelő és szabálykövető alkalmazottakra is, Ön melyik csoportba sorolná magát?
- Szívesebben dolgozik autonóm módon, nagyobb fokú önállósággal vagy határozott keretek között?
- Meséljen egy olyan munkával kapcsolatos emlékről, amikor határozott, kezdeményező szerepet vállalt.
A csoportos interjúkon gyakran használt megoldás, hogy az összegyűlt jelölteknek egy közös problémamegoldó feladatot (pl. hogyan, milyen sorrendben mentenének ki egy barlangban ragadt turistacsoportot) adnak fel, majd azt figyelik, a jelenlevők között milyen dinamika alakul ki, ki vállal magára proaktív, kezdeményező szerepet.
De arra is léteznek trükkök, hogy mindjárt a legelején kiszűrjük a nem eléggé vállalkozó szellemű jelölteket. Van olyan recruiter, aki a hirdetésekben szándékosan csak a nevét adja meg és arra kéri a jelentkezőket, hogy hívják fel őket telefonon. Aki hajlandó energiát fektetni abba, hogy egy egyszerű kereséssel megtalálja a telefonszámot és hívjon, már át is ment a proaktivitás-teszten.
Pontosabban fogalmazd meg az elvárásokat!
Az írott hirdetésben is fontosak a személyiségbeli elvárások, de inkább a konkrétabb, az adott területre specifikus tulajdonságokat érdemes kiemelni. Ilyen például egy biztonsági őrnél a szabálykövetés, egy adminisztrációs munkában a precizitás vagy egy HR-esnél a jó emberismeret.
A proaktivitás szó szerinti említésénél pedig hatékonyabb lehet, ha olyan követelményeket fogalmazol meg, amelyek indirekt módon utalnak a kezdeményező, felelős hozzáállásra. Ilyen lehet például a vezető, felelős pozíciókban szerzett korábbi tapasztalat.
Hirdesd meg az állásokat lózungok nélkül - segítünk!
A hatékony – azaz a megfelelő szakembereket jelentkezésre sarkalló – álláshirdetésben a figyelemfelkeltés éppoly fontos, mint az igények pontos meghatározása. Ha még nem tudod, hogyan írhatnád meg a hirdetésed anélkül, hogy beleess a semmitmondás szokásos csapdáiba, az AtlaszPartner munkaközvetítőnél többféleképpen is tudunk segíteni.
Ha nálunk hirdetsz, elsőként HR tanácsadónk fog felhívni téged, akivel közösen lebeszélitek a pozíció részleteit és meghatározzátok az ideális jelöltek célcsoportját – ezzel máris beljebb vagy. Ezt követően, ha igényt tartasz rá, marketingszövegíróink akár a hirdetést is megfogalmazzák, megírják helyetted.
De nálunk nem csak arra hagyatkozhatsz, hogy a te hirdetésedre kik jelentkeznek. Rákereshetsz az adatbázisunkban levő összes CV tartalmában az általad választott kulcsszavakra, és megkeresheted magad is a kritériumaidnak megfelelő álláskeresőket.
Add fel a hirdetésed 1 perc alatt!